AUSIÀS MARCH II
Obra
Ausiàs
March és un home de lletres molt reconegut dintre de la literatura valenciana
medieval. Sense fer cap objecció a la seva qualitat literària, aquest criteri
es recolza en els punts següents:
Fou
un poeta molt llegit, per la influència que deixà en poetes castellans com
Garcilaso de la Vega, Diego Hurtado de Mendoza, etcètera. A més, tota la poesia
en català del segle XVI és un intent d'imitació de la seva obra.
La
quantitat dels manuscrits que ens han arribat, així com les nombroses
traduccions que s'han fet de les seves obres.
La
seva obra es distancia de tota l'anterior, i esdevé una poesia molt personal i
sincera.
L'obra
d'Ausiàs March es considera moderna perquè:
Se
separa de la poètica trobadoresca més pel que fa a la temàtica que no a la
forma, ja que manté el vers decasíl·lab amb la forma 4+6, així com conserva
l'ús del senyal, encara que en fa servir cinc, cosa insòlita en la poesia
trobadoresca, que sols n'emprava un.
Nou
tractament de la dona, diferent de la idealització amb què fou tractada pels
trobadors i a la sublimació espiritual de la dona dels poetes italians Dante i
Petrarca. En la poesia d'Ausiàs March, la dona és un ésser humà amb totes les
seues qualitats i els seus defectes o vicis. Les descripcions psicològiques
substitueixen les exageracions de la bellesa.
L'obra
d'Ausiàs March és una constant reflexió de tots els aspectes sobre la condició
humana, ja que part de la seua obra gira entorn de la seua vida personal i, a
més, ho fa amb molta profunditat.
Pren
la mort de la seua esposa Joana Escorna com a tema d'algunes de les seues cançons,
una prova més de la seua sinceritat.
La
seua poesia es converteix en un joc complex i canviant, però hi conserva una
unitat: és escrita des d'un jo concret i des de les pròpies experiències i
circumstàncies reals d'aquest jo.
L'amor
és un dels temes més importants a l'obra d'Ausiàs March, poeta i cavaller
valencià destacat per ser el primer autor a escriure poesia culta en català
sense provençalismes. Tant la seva vida com les influències que va rebre
expliquen per què és l'amor el tema cabdal dels seus versos. La seva influència
en altres poetes catalans va ser enorme; per això es considera una de les
figures claus del Segle d'or valencià.
Antecedents de la seva obra
March
entendria que la lírica trobadoresca expressava uns sentiments cenyits per les
normes de "l'amor cortès" pel que fa al contingut, i per una retòrica
brillant però molt falsa, buida i distant pel que fa a la forma (alguns indicis
podrien esser el fet d'escriure en provençal o el fet de signar les poesies amb
pseudònim). S'arriba, doncs, a Ausiàs March - qui signa els seus poemes
"Jo sóc aquell que em dic Ausiàs March" -, escriptor ja en català,
per trencar els motlles de la poesia trobadoresca amb l'expressió de l'íntima
meditació personal d'un home-poeta que apareix, despullat de tota ficció,
disposat a parlar-nos d'allò que l'obsessiona: l'amor, les relacions de l'home
amb Déu, la mort i el problema ètic.[3] Aquests problemes són reals i
personals, igual que les dones que hi apareixen (ja no "midons") les
quals ja no són Beatrius ni Laures, distants i platonitzades -pures idees amb
nom propi- sinó dones reals que estimen o no i que són estimades o odiades per
unes raons concretes i no per afany d'idealització.
Influències biogràfiques
La
seva família és la primera de les seves influències destacables, ja que el seu
pare, Pere March, era un poeta conegut de l'època i Ausiàs, el seu fill
preferit i hereu. Però és la pròpia vida sentimental de l'autor la que més va
influir en la seva concepció amorosa.
S'ha
de saber que la seva vida va ser considerablement desordenada. Ausiàs March va
ser un home molt passional. Una de les seves relacions sentimentals va ser amb
una monja, amb la qual va tenir el seu primer fill bastard anomenat Francesc.
El 1427 intervé en un procés de concubinatge amb la jove Lionor Alfonso, filla
de Rodrigo Alfonso de Gandia, arran de la denúncia de la seva mare. El 1434 té
un plet amb la jove Isabel Nomdedéu.
El
1437, als seus quaranta anys, es va casar amb Isabel Martorell, provinent de la
petita noblesa de Gandia i germana de Joanot Martorell (autor de Tirant lo
Blanc). A causa d'aquest matrimoni, March va obtenir un dot considerable, el
que li pertocava a l'hora de repartir les terres, els llocs del Ràfol de Xaló,
Cuca, Traella, Benibéder i el Ràfol de Famut. Al cap de poc temps, el 1439
Isabel mor.
Al
cap de tres anys, Ausiàs March es torna a casar amb una altra dona anomenada
Joana Escorna, de família noble i rica, la família de Pedreguer, que en ser
parents, van haver de demanar dispensa papal. Joana Escorna també va haver de
donar un dot que consistia en el lloc de Pedreguer i algunes rendes. Després
d'onze anys de matrimoni la seva segona dona va morir, fent Ausiàs hereu
universal amb el seu testament. Les dues úniques mullers d'Ausiàs March van ser
enterrades al mateix lloc, en el monestir de Sant Jeroni de Cotalba, prop de
Gandia. A més, d'elles va heretar tots els seus dots. Ausiàs March va sentir un
vertader amor conjugal per Joana i, per aquesta raó, va ordenar enterrar-la a
València per tal de tenir-la més a prop. El més probable és que Cants de Mort
siguin dedicats a ella.
Sempre
s'ha pensat que l'autor va tenir cinc fills, però cap d'ells eren dels seus dos
matrimonis. Per tant, es creia que eren bastards. En l'actualitat s'està
estudiant amb profunditat la seva vida sentimental i fa poc s'ha descobert que
almenys dos dels seus fills són legítims, és a dir, que hi podria haver la
possibilitat que l'autor s'hagués casat amb les seves mares. Els noms dels seus
fills són Francesc March, Joan March, Pere March, Joana March i Felip March.
L'últim és fill d'una esclava que es deia Marta i que, segons sembla, en morir
el poeta era menor d'edat. En Joan March es va casar amb Castellana, filla de
la seva cunyada Constança Escorna, per tal que el patrimoni es mantingués dins
la família.
Concepció amorosa
Ausiàs
March es presenta com el mestre de l'amor (cant XLVI), ja que aquest tema és
molt utilitzat a la seva poesia i gairebé sempre és atribuït a una dona mitjançant
un senyal. Es considera únic perquè ningú li és comparable en qüestions d'amor.
També es considera un privilegiat, perquè l'amor personificat l'ha fet
mereixedor de les seves revelacions per sobre de la resta dels mortals; per
això es proclama "mestre d'amor".
Ell
té com a concepte d'amor un problema, ja que diferencia entre amor honest o
espiritual i amor sensual o carnal, i es veu obligat a escollir entre un dels
dos. L'autor afirma que desitja el primer tipus d'amor, tot i que a vegades es
veu dominat pel segon. Al poema IV de la seva obra parla d'aquests dos tipus
d'amors. Després complica la divisió amb l'afegitó de l'amor profitós.
El
poeta i, alhora, amant està regit per Amor i a través de la paraula expressa
els seus dubtes i les seves vacil·lacions, el desig i la inaccessibilitat d'un
"vós", la timidesa, la servitud, la por a l'oblit, la fidelitat
extrema, la joia de l'amor, la passió, el dolor, la desigualtat en l'estimació,
la mateixa dialèctica interna entre un desig d'un amor sensual i un d'espiritual,
la mala consciència en el desig, la solitud de l'home enamorat, la mort,... a
la seva estimada, també anomenada en algunes ocasions, "aimia". El
poeta enamorat comunica els seus sentiments contradictoris d'arrel medieval, en
forma de joc de contrasts que sembla que no hagi de tenir un final.
La
seva poesia representarà el conflicte cabdal de la seva vida: la contradicció i
el contrast de les idees del poeta sobre l'amor i la dona, preses de Dant i de
la filosofia tomista, i la seva vida real, passant per les seves caigudes i
misèries morals. Finalment, el resultat és el to angoixat i desolat que
s'observa de la seva obra. O, com diu Bohigas: "Es dóna[…] el cas que el
poeta i la seva aimia no coincideixen en el mateix sentiment inefable, car els
purs ideals d'ell sols troben en la dama un amor vulgar. D'ací el pessimisme
que envaeix la major part de la segona època del nostre autor, pessimisme amb
el qual es jutja la dona en general, i no solament aquella o aquelles que ha
acusat d'infidelitat o de viltat".
La
poesia d'Ausiàs March és més complexa i retòrica que la d'alguns trobadors del
segle XII, els quals escrivien sobre l'amor cortès. L'amor, per a Ausiàs March,
no és només un triomf moral cap a la dona estimada, sinó que aspira a un amor pur
i honest juntament amb l'amor sensual. La seva obra és l'equilibri, i alhora la
lluita, entre aquest amor honest i l'amor carnal, cosa que el fa filosofar
sobre la pròpia voluntat d'home amb el que sent com a amant, ja que és capaç de
fer tot el que calgui per aconseguir els seus desitjos.
El
poeta reflexiona sobre la relació que hi ha entre el cos i l'ànima, els separa
i crea un nou ideal, el qual esdevé contemplatiu, un amor gairebé impossible
sensualment. Li exigeix tant a l'amor que converteix la dona estimada en un
ésser suprem; tot el que és l'amor és la dona i ens ho transmet valorant les
seves virtuts i defectes com a dona real que és.
L'autor
fa de l'amor una gesta, un risc entre el sacrifici i la solitud, incloent-hi la
mort i, per tant, ho arrisca tot per una relació amorosa; però també defensa el
seu ideal contemplatiu, on l'amor és el més important i porta l'home amant a
ser-ne un màrtir, perquè arriba a consumir-se en la desesperació fins a arribar
a la mort.
Ausiàs
March posa unes condicions molt altes a l'amor, el qual ha d'ésser únic i
gairebé fanàtic. Li exigeix tant que la dona estimada ha de sentir el mateix
que ell sent, perquè això és el que li dóna seguretat i harmonia a la seva
vida. Tot ha de ser un equilibri que, de vegades, de tan exclusiu que el volia,
en fa una tragèdia on el poeta és l'heroi, perquè creu que l'amor de la dona ha
de ser correspost en les mateixes condicions que ell l'estima.
Dins
de la seva obra, Ausiàs March es considera com l'expert en l'amor, amb tots els
seus dubtes i certeses que tindria qualsevol ésser humà i és capaç de fer veure
la perfecció de l'amor pur i honest, fins i tot a través de la mort de la dona
estimada. Té una actitud original a l'hora de tractar aquest tema; es presenta
no solament com a cantor, sinó com a filòsof de l'amor,[8] ja que l'ha estudiat
per tal de sorprendre'n i formular-ne les més secretes lleis. És un poeta
enamorat que s'ha doctorat en la ciència de l'amor. A més, afirma que la
naturalesa l'ha empès fatalment a sentir l'amor i a pensar-hi de manera
absorbent i exclusiva, i que no és pas per un acte deliberat. En la seva obra
abunden les més explícites autoconfessions sobre aquesta aspiració tan íntima.
Diu que la seva ciència no és una especulació pura i abstracta; els seus resultats
han de servir com a lliçó pràctica dels amadors.
Com
indica Joan Fuster, "Únicament en la mort- en la mort de la dama és clar-
se li ofereix una perspectiva consoladora. Sembla una mica cruel, això, però és
literalment així, i entra dins la lògica –literària- de la seva concepció de
l'amor".[9]
Influències literàries
Els trobadors i autors medievals
Es
pot dir que March s'acull en principi a l'herència trobadoresca mantinguda per
l'escola de la Gaia Ciència tolosana, que havia comptat amb el favor de la
classe literària de llengua catalana durant el segle XIV. D'aquesta escola es
nodreixen, en gran mesura, el format i el gènere dels poemes de March, encara
que en el cant XXIII manifesti que deixa de banda l'estil dels trobadors.
La
tradició dels últims models dels trobadors és el punt de partida de l'obra de
March. L'autor hi afegeix extensió i intensitat; amplia el seu horitzó de
referències a la psicologia amorosa: expressa el seu amor i la seva naturalesa
com a amador. Evoluciona, també, cap a un predomini de la reflexió moral i
religiosa, els referents de la qual cal buscar-los en la influència dels
sermons dels predicadors eclesiàstics. D'aquesta manera, en la barreja d'amor,
de moralitat i de religió que distingeix la seva poesia, el conjunt de l'obra
de March consisteix en les reflexions sobre l'amor d'una persona que reflexiona
sobre l'ésser humà i la seva experiència amorosa. El "jo" poètic és
el protagonista d'una ficció sentimental. Mostra un afany per a esvair la
distinció entre el jo poètic i la persona de l'autor, tot seguint tòpics
trobadorescs. L'amant vol convèncer la dama a través del joc de la paraula,
l'afalaga, li declara lleialtat. L'amor és la font de tot allò que el trobador
més estima. Aquest nou estil es caracteritza per una percepció poc artificiosa
i cortesana del món -una percepció més aviat quotidiana i directa de la
realitat.
També,
es troben influències de l'escolàstica[10] amb l'ús del "jo" poètic
que March utilitza en les seves obres per construir-ne d'una ficció
sentimental. Utilitza mecanismes expressius que es fonamenten en l'originalitat
de la creació poètica, temes, també, molt semblants als de la tradició
escolàstica cristiana. L'escriptor utilitza recursos retòrics amb una intenció
persuasiva moralitzadora, clàssica. Pel que fa a la tensió espiritual,
s'il·lustra amb l'ús d'antítesis i de comparacions plenes d'elements
contradictoris, elements també visibles en l'escolàstica. És, per tant,
escolàstica, però en llengua vulgar.
El
món psicològic d'Ausias March és un món de dobles i triples, d'oposats i de
mitjos. El cos s'oposa a l'ànima com la carn a l'esperit; en tot moment es
debat entre l'amor espiritual i la passió carnal; la ment humana es pot dividir
en intel·ligència, memòria i voluntat de la mateixa manera que són les tres
virtuts teològiques i les persones de la santíssima Trinitat. Els fonaments
escolàstics del pensament de March es completen amb el bagatge intel·lectual
propi de la seva època amb els quals cal comptar alguns clàssics com
Aristòtil,[3] Sèneca i no pocs moderns -des d'Andreas Capellanus a Dante i
Petrarca- així com els trobadors provençals que representen la vena principal
de la qual es nodreix la seva poesia. Cal mencionar la gran influència de Ramon
Llull -un altre gran racionalitzador de l'irracional i potser també la del
predicador i dramaturg valencià sant Vicent Ferrer, que, segons Pagès(1911),
March escoltava les seves predicacions quan era jove.
La poesia cortesana i els autors
grecollatins
La
trajectòria poètica d'Ausiàs March està clarament condicionada per la seva
vinculació a unes corts reials i nobiliàries determinades, en concret a la de
Barcelona i la de València. La seva obra es gesta, es produeix i es difon en
contexts cortesans, i, sense llevar-hi l'originalitat i la llibertat creativa,
satisfà, alhora que modela, els gustos i les expectatives del públic cortesà
del seu temps. La literatura cortesana està plena de referents del món feudal i
cortesà. És de destacar la coneixença del Roman de la Rose, el Convivio de
Dante, els influxos del De anima d'Aristòtil, les teories mèdiques de l'època
com les d'Hipòcrates, que Averrois va portar al món occidental.
La
idea de l'amor com a mirall que entra a través dels sentits prové de Guido
Cavalcanti, Giordano Bruno i també de Boccaccio, Petrarca i Dante, que al seu
torn van ser influïts per Ovidi i Virgili. Ovidi és un dels autors més
influents en les obres d'Ausiàs March. Això és degut a l'estada cultural de
March a la València del tombant de segle, la qual cosa va fer que aquest es fes
eco de les obres clàssiques i, fins i tot, de l'adopció de frases senceres
d'autors antics com és Publius Ovidius Naso. Les influències d'aquest cap a
Ausiàs les trobem, per exemple, en la malaltia més important del repertori
marquià: l'amor hereos, és a dir, en la interpretació eròtica en els termes psicopatològics,
característica molt pròpia d'Ovidi. Els poemes de Nasón que van influir en
March van ser: Amors (Amores) i Heroides (Heroides). En Amors, el tema
principal és l'amor, sentiment molt important i característic en Ausiàs. Als
Heroides, la mitologia grega és recurrent. Les cartes escrites pels herois a
una dama és un dels temes cabdals. Aquests dos tipus de poemes són un clar
reflex de les obres de March. Aquestes obres eren comunes en la lírica de
consum cortesana.
El dolce stil nuovo
Del
dolce stil nuovo pren el concepte d'amor que porta el poeta fins a la unió amb
Déu, característica en la qual Ausiàs és partícip, ja que, en les seves obres,
empra aquesta acció, sempre i gràcies a la dona, considerada bella i angelical
davant, sempre, dels ulls de l'enamorat. La dama, també, davant els ulls
d'aquest, es presenta com una dona catalitzadora i culpable del canvi de
l'amant, l'anomenat enamorament, que farà que aquest ja no torni a ser el
mateix. Aquesta descripció d'una dona perfecta és important en moltes de les
obres de March, que creu que la dona és divina (la sol comparar amb els estels
("lucente strella"), amb els àngels ("donna angelicata":
rossa, de pell i dents blancs, ulls clars, galtes rosades, coll allargat) i,
fins i tot, amb el mateix Déu. Tant per als stilnovistes com per al mateix
March, la dona és capaç de fer-los arribar al cim del cel i als àngels. Els
seguidors d'aquest estil i, també, Ausiàs March rebutgen el desig sexual i
aspiren a una unió espiritual amb l'única necessitat com és la del sentiment
amorós. March creu en un amor pur, capaç d'esquivar qualsevol desig sensual.
Ara bé, la dama també és humana en March i d'aquí neix la dialèctica. Els
stilnovistes creuen que només els cors nobles i gentils per naturalesa podran
sentir l'autèntic sentiment amorós.
El
procés d'enamorament que tant March com els altres múltiples idealistes
d'aquest moviment segueixen és el següent: el poeta contempla la figura d'una
dama, que amb la seva bellesa l'enamora. Gràcies al joc de mirades mutu, la
imatge de la dama s'instal·la en la ment del poeta, que en arribar al cor crea
l'enamorament i amb ell, l'amant. Des d'aquest moment, l'amant es transforma i
serveix fidelment la bella dona. Aquesta és una idea medieval, però els
stilnovistes agregen en el cor d'aquest la perfecció de l'amor, una perfecció
sensitiva, irracional, i de la qual neix el desig de l'amant per contemplar la
figura de la dama. Si l'amor no és correspost, sorgeix el dolor, ferida que
mata al cor i al mateix amant. Si l'amor és veritable, es cantarà a ell, i el
joc de mirades dels amants anirà eliminant el desig. Aquesta última acció de
mort a l'amor no correspost i del joc de mirades mutu que calma qualsevol
desig, l'empra molt March en moltes de les seves obres.
Cants
d'Amor
Aquesta
obra és l'expressió màxima de la seva visió de l'amor. Es divideix en cinc
parts segons els senyals que utilitza, tècnica provinent de la poesia
trobadoresca. L'única persona que March anomena pel nom en els seus versos és
Teresa en el poema XXIII. Es tracta d'una dama de la cort anomenada Teresa
d'Híxar, vídua de Pedro Ximénez d'Urrea i d'Heredia des de 1421. Teresa d'Híxar
era una persona influent prop del rei i de la reina, i sabem que es traslladà a
València, probablement seguint la cort, que s'establí en aquella ciutat a
partir de la tardor de 1425 (Gómez i Pujol, 2009). Aquesta Teresa és una dona
casada i té fills, i és al poema XXIII que l'esmenta com a "dona
Teresa". Aquesta dona s'amaga sota el senhal "Llir entre Cards",
encara que no es pot pas assegurar que les trenta-cinc cançons adreçades sota
aquest senhal fossin totes escrites en honor a aquesta dama, ja que aquest no
hauria sigut el primer amor literari del poeta, i a la cançó XLVIII al·ludeix a
un altre d'anterior.
Després
es veu que parla d'una altra Teresa, a qui també adreça alguns poemes sota el
mateix pseudònim que a Teresa d'Híxar. Lluís Carrós de Vilaragut, al pròleg
d'una de les còpies dels poemes d'Ausiàs March de l'any 1545, va afirmar que
aquesta dona es deia Teresa Bou, però això no és segur, així que potser algun
dia els arxius valencians podran aclarir si va existir alguna dama de llinatge
Bou, que segons sembla va ser així. També han apuntat que el nom de Teresa Bou
va poder ser confós amb el cognom de Na Monbohí (Comas i Riquer, 1984) fent
així que fossin la mateixa persona, però això és poc probable i no es pot
confondre una poesia misògina dedicada a Na Monbohí amb una dedicada a aquesta
Teresa. Aquesta dama resulta ser la personificació de l'ideal femení del poeta
i una de les seves amants. Aquest amor que sent March per Teresa és purament
espiritual, a l'estil de Dant. Però la veritable Teresa no és la 'plena de
seny', i això alimentarà la seva tristesa i es desesperarà perquè no el pot
satisfer. La Teresa d'Ausiàs March resulta ser una dona real, així que, com tot
mortal, ha conegut el pecat. Ausiàs March tindrà una certa responsabilitat en
la sort que ha tingut la dama sobre el seu pecat i això pertorbarà el poeta.
Ausiàs
March va escriure alguns poemes misògins, propis de la tradició medieval. El
poema XLII es diu que va adreçat a una tal Na Monbohí i es veu representat
l'odi que va ser fruit d'una traïció de la qual ha estat objecte el poeta, que
era cavaller, quan es va adonar que Na Monbohí s'havia lliurat a un mercader. A
causa d'això Ausiàs farà la descripció d'aquesta dona de la seva lletgesa i els
seus vicis. El poema LXXI escrit a la vellesa no va adreçat a una dama en
concret, és més aviat un cant desenganyat de l'amor de les dones.
Molts
d'aquests poemes estan formats per estrofes de vuit versos de deu síl·labes, o
també dites cobles, amb una tornada al final. Aquest tipus d'estructura és
l'anomenada cançó. Continua amb els tòpics com el didactisme, el tractament del
sofriment de l'amant davant la seva estimada, la idea de l'amor com un
sentiment agredolç o el plany per no haver expressat l'amor a la dona, entre
d'altres resseguits dins el corpus trobadoresc. És habitual en March trobar
comparacions diverses que tenen a veure amb el seu món més immediat i amb allò
que ha viscut. Així es troben comparacions dels seus estats anímics i dels seus
sentiments amb el món marítim, el religiós, el judicial i el mèdic,...
L'estructura d'aquestes comparacions va des d'una generalització fins a un cas
particular.
L'ús
de la llengua catalana en la poesia culta medieval és un fet nou que dóna
autenticitat als sentiments descrits. Potser es troba alguna paraula amb
declinació com en l'occità, però segurament l'empra per motius de rima. March
apareix com un poeta que es despulla psicològicament, referint-se al tema de
l'amor, i ho fa en català per donar una atmosfera de verisme, d'això neix la
complicitat amb el lector.
Portada
de la traducció castellana de «Las obras del famosíssimo / philosofo y poeta
mossen Osias Marco caballero Valen/ciano de nación Catalán traduzidas por don
Baltasar de Romaní» editada el 1539. La portada està il·lustrada amb les armes
del Duc de Calàbria, virrei de València, a qui està dedicada l'obra.
L'obra
ausiasmarquiana està constituïda per cent vint-i-vuit poesies. La majoria dels
estudiosos s'han decantat per classificar la seua obra per cicles temàtics. De
fet, cada cicle forma una unitat de sentit, així com s'observa una evolució
formal i conceptual en els diferents cicles, per la qual cosa s'ha arribat a
considerar el còmput total de la seua obra com un immens poema. March va ser un
dels primers poetes a utilitzar la llengua catalana.
Els
cants d'amor
En
la seua producció l'amor és un tema tan important que arriba a generar-ne
d'altres amb entitat pròpia, però sempre com a causa o efecte del primer. En
l'obra de March la dona és una persona real, humana i individual i, en
conseqüència, la relació home-dona serà el compost de l'amor sensual (sentits)
i l'amor intel·lectual (contemplació i pensament). El nostre autor sols
mantindrà de la poesia trobadoresca el fet de dedicar els seus poemes a una
dona, a la qual es refereix mitjançant un "senyal" per amagar així el
seu nom. Podem dividir aquests cants en cinc senyals que corresponen a cinc
etapes en la vida de l'autor.
Plena
de Seny
Aquest
primer cicle està compost per dinou poemes. Són una mena de diàleg entre
l'autor i una dama, "aimia". El poeta proposa a l'amada una relació
més madura tant física com intel·lectual, per tal de superar els desitjos de la
carn i els problemes espirituals. La dama segueix el seu caràcter passiu i
tradicional i no li respon. El poeta se sent fracassat, i presenta una actitud
negativa, però continua lluitant i escriu per resoldre els problemes que el
turmenten, comença un nou cicle.
Llir
entre Cards
Aquest
nou cicle consta de trenta-cinc poemes, sembla que dirigits a una altra dona,
"dona Teresa". Ara el poeta s'allunya dels aspectes físics de la dona
i considera l'amor com una absoluta contemplació com a única possibilitat
d'assolir l'amor pur i això el separa de la resta dels hòmens. Davant la
resposta negativa de la dama, March pren una activitat violenta i fins i tot se
sent culpable perquè la dama s'ha decantat per amar "l'home pec",
l'impur, el comú. Tot açò el du a una obsessió per la mort, que esdevé un tema
constant en aquest cicle.
Amor,
amor
Dotze
poemes formen part d'aquest nou cicle. Desenganyat i vell, reconeix que el
plaer intel·lectual no és suficient per assolir el plaer complet, l'amor pur.
Un dels temes més freqüents és l'enyorança d'èpoques anteriors en les quals ell
amava desesperadament. No s'adreça directament a la dama, quan increpa o
dialoga, ho fa amb "Amor" personificat.
Mon
darrer bé
Comprèn
solament dues poesies adreçades, segons sembla, a una sola dama, de la qual
s'enamorà quan l'autor ja era vell. Aquest nou amor fa oblidar els mals
passats...
Oh,
foll amor
Està
format per deu poemes. El poeta se sent pecador, deshonest i vil i, fins i tot,
avergonyit, per això utilitza el senyal "foll", que s'oposa a l'amor
pur, cantat o desitjat de les poesies anteriors. Demana el perdó de Déu.
Els
cants de mort
El
tema de la mort no és exclusiu d'aquest cicle, format només per sis poesies
dedicades a plànyer la mort d'una sola dona i sense senyal. La destinatària
sembla ser la seva segona esposa, Joana Escorna. El poeta, amb una sinceritat
molt humana reflexiona sobre els temes més comuns que la mort d'una dona
estimada hi pot ocasionar: el destí de l'ànima, el dolor per l'absència, el
record del temps passat. El poeta, fins i tot, se sent culpable de la mort de
la seva dona.
La
gran dolor que llengua no pot dir
del
qui.s veu mort e no sap on irà
(no
sab sson Déu si per a si el volrà
o
si.n infern lo volrà sebollir) [...]
O
cruel mal qui tols la joventut
e
fas podrir les carns dins en lo vas!
l'esperit,
ple de paor, volant va
a
l'incert loch, tement l'eternal dan;
El
cant espiritual
Aquest
cant, adreçat a Déu, és una llarga oració (224 versos), escrit en segona
persona i és considerat com un dels poemes més importants de la literatura en
valencià.
El
poeta es mostra preocupat per aconseguir el camí de Déu i té por de ser
condemnat per haver caigut en el "foll amor" de la qual cosa es
penedeix, fins i tot demana a Déu que li escurci la vida per no incórrer en més
pecats.
Aquí
observem el poeta més preocupat per expressar el seu pensament i les seves
reflexions més íntimes que per seguir els preceptes de la poètica tradicional.
Per això hi utilitza els versos sense rima (Estramps), amb la qual cosa la seva
expressió esdevé molt més natural que la resta de composicions, feta a base de
versos prou durs i aspres, cosa que dificultava la lectura.
Si
com los rius que a la mar tots acoren,
Així
les fins totes en tu se n'entren.
Puix
te conec, esforça'm que jo t'ame:
Vença
l'amor a la por que jo et porte.
Estil
La
poesia d'Ausiàs March es mostra d'una banda culta:
- Perquè hereta dels trobadors "l'expressió formal" de l'amor: "senhal".
- Per l'estil ric, elegant i exacte, lliure de tota servitud lingüística provençal.
I
d'altra banda desimbolta sobretot per la utilització del lèxic i la sintaxi
populars. Els elements que contribueixen a donar aquesta sensació són:
- La presència constant d'objectes quotidians (pa, portes, forn...):
«Plena
de seny, donau-me una crosta del vostre pa.»
- Els paisatges on se situa l'acció són del món medieval/feudal (castells, hostals, ciutats en festes, mar amb vent...):
«Llir
entre cards, passions d'Amor fan
Tembre
i Fiar estar dins un hostal.»
- Personatges que hi apareixen (també del món feudal: soldats, vilets, pobres, lladres, camperols, malalts...).
- Sovint el poema és el desenvolupament d'una comparació inicial entre el poeta d'una banda i algun terme militar, marítim, mèdic, etc.
- Sol utilitzar increpacions i interrogacions per aconseguir l'aproximació entre l'autor i el lector:
«Hajau
dolor de la dolor de mi!»
Influència
posterior
L'obra
d'Ausiàs March, per bé que encara no era impresa, va exercir una influència
clara en uns pocs poetes contemporanis, en canvi, per a les generacions
posteriors de poetes valencians passà desapercebut. Només el marqués de
Santillana el lloava així: gran trovador y hombre de asaz elevado espíritu.
Aquesta
situació canviaria amb la publicació per primera vegada dels poemes d'Ausiàs el
1539 a València, a cura de Joan Navarro. Era una edició bilingüe obra de
Baltasar de Romaní, reeditada el 1553 a Sevilla, tres reedicions més a
Barcelona 1543, 1545 i 1560) i una a Valladolid el 1555 (aquesta incloïa un
vocabulari amb la traducció al castellà). El 1579 es publica una edició de la
traducció al castellà feta per Jorge de Montemayor.
Joan
Boscà llegí amb vertadera passió aquestes publicacions, i aquest entusiasme el
contagià al seu amic Garcilaso de la Vega. A partir d'aleshores l'obra
ausiasmarquiana fou llegida i admirada pels autors del Siglo de Oro castellà.
El Brocense i Francisco de Quevedo assajaren algunes traduccions, Fray Luis de
León i Lope de Vega el citen a les seues obres. L'any 1633 s'edità al Regne de
França una elegant traducció al llatí obra de l'humanista valencià Vicent
Mariner.
La
recuperació de l'obra d'Ausiàs no començarà fins a la Renaixença. Destaca la
investigació dels poemes d'Ausiàs feta per Amadeu Pagès. Després vindrien les
anàlisis de Martí de Riquer, Pere Bohigas, Joan Fuster o Joan Ferraté qui edità
les seues obres el 1979. La primera edició de l'obra completa (l'anterior de
1539 era incompleta) d'Ausiàs March feta a terres valencianes data del 1993,
obra de Vicent Josep Escartí.
L'obra
dels versos d'Ausiàs influencià poetes contemporanis com ara Josep M. López
Picó, Carles Riba i Vicent Andrés Estellés, qui el considerava adust company
inseparable.
També
els seus poemes s'han musicat. Qui més ho ha fet ha estat el cantant Raimon.
Així el 1970 musicà Veles e vents i el 1989 publicà el disc Raimon canta Ausiàs
March on recopilava totes les versions dels poemes; al disc de 1997 Cançons de
mai hi inclogué set composicions d'Ausiàs.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada