LICEO BARCELONA II

Viaje a las entrañas del Liceo
Gran Teatre del Liceu II

Modernisme burgès: 
Del final de segle a la Gran Guerralces, rigodones, polcas y otros bailes de sociedad.


Amb el moviment del modernisme, en un cert clima d'eufòria, tant en l'aspecte econòmic (la consolidació d'una burgesia pròspera) com en el polític (una creixent afirmació catalanista) i cultural, arriba el desig de dotar la cultura catalana dels signes de modernitat que l'equiparin a la de qualsevol altra nació europea. Aquest clima també repercuteix en el Liceu amb l'estrena d'òperes de compositors catalans en sintonia amb els corrents artístics del moment com les de Felip Pedrell, Jaume Pahissa i Jo, Joan Lamote de Grignon o Enric Morera, i amb textos de Víctor Balaguer, Àngel Guimerà o Eduard Marquina, que foren ben rebudes, tot i que no aconseguiren consolidar-se al repertori habitual.


Il·lustració de l'explosió al Liceu provocada per l'anarquista Santiago Salvador segons sortia al diari Le Petit Journal, 1893

El Liceu es convertí també en l'aparador social d'una burgesia que hi veia un espai refinat i prestigiós. A la vegada, l'anarquisme, que s'havia apoderat dels moviments de revolta social de l'època, veié en el Liceu un dels símbols de l'oligarquia dominant. Aquesta identificació afectà tràgicament la vida del teatre: el 7 de novembre de 1893, en la nit d'inauguració de la temporada (s'hi representava Guillaume Tell, de Rossini), l'anarquista Santiago Salvador i Franch llençà dues bombes tipus Orsini sobre la platea del teatre, de les quals només n'explotà una que causà una vintena de morts. La Bomba del Liceu, com es conegué aquest fet commocionà la ciutat; el públic liceístic (i, en general, el dels teatres de la ciutat) va trigar a tornar a la normalitat i durant anys no es van utilitzar les butaques que ocupaven els morts per la bomba. Alhora, "la bomba del Liceu" va potenciar, i sovint distorsionar, la imatge classista del Liceu. El poeta Maragall, que estava aquella nit al teatre, va escriure un dels seus versos més tètrics arran d'aquest succés.

El Liceu tancà i no va tornar a obrir fins al 18 de gener de 1894 amb uns concerts dirigits per Antoni Nicolau. Poc després, es van representar per primer cop L'amico Fritz, de Mascagni, i Manon, de Massenet, amb Hariclea Darclée com a protagonista.

La inauguració de la temporada 1909, a la tardor, va ser important perquè s'havia rejovenit el teatre, es van instal·lar butaques noves i es va decorar el prosceni amb les pintures de Ramiro Lorenzale. La neutralitat d'Espanya durant la Primera Guerra Mundial va permetre que la indústria tèxtil catalana creixés en ser subministradora dels països en guerra. S'hi van fer grans fortunes i els anys vint van ser de prosperitat. El Liceu va esdevenir un teatre de primera línia i va acollir els millors cantants i directors d'orquestra del moment, com també companyies com els Ballets Russos de Sergei Diaghilev. La primera vegada que van actuar al Liceu fou el 24 de juny de 1917 en la inauguració de la temporada i en un breu cicle dels ballets que tant van influir en la programació del Liceu en els anys següents. Van ballar el cèlebre Nijinski i Lydia Lopokova.

Novetats al repertori

Fins al definitiu esclat del wagnerisme el 1899, el públic de l'òpera del Liceu sofrí un creixent enrocament conservador, i es va declarar partidari de l'òpera italiana per contradir els moviments nacionalistes joves i contrari a les novetats que els joves consideraven imprescindibles. La rivalitat entre empresaris operístics va fer que a vegades algunes estrenes de relleu no es donessin al Liceu, el teatre que millor representava la burgesia, com és ara el cas de Carmen, que es va estrenar al nou Teatre Líric (1881), o Lohengrin, estrenada al Principal (1882).

La rivalitat entre teatres i entre aficions eren molt il·lustratives de la passió que despertava la lírica i fou motiu de situacions tenses entre partidaris de les òperes wagnerianes i els defensors de Puccini. També es discutia entre els partidaris de la reforma de l'espectacle i de tot el que implicava dotar de seriositat i rigor la posada en escena de les òperes i els defensors del teatre com a centre social burgès. Cal recordar que en aquell temps els llums de la sala romanien encesos durant la sessió, ja que es considerava un interès principal la sociabilitat entre el públic.
Al Liceu de Ramon Casas, 1901-1902 (Barcelona, Cercle del Liceu).
Sortida del Liceu de Romà Ribera, ca. 1902 (Museu de Montserrat), 
mostra el públic del'alta burgesia habitual del moment

A poc a poc les temporades, per motius de funcionament i mecànica de contractacions, abonaments, etcètera, van acabar dividint-se en dos: temporada de tardor-hivern i temporada de primavera. A finals de segle, l'hora d'inici de les funcions queda fixada a les 20.30 h. Aquesta formalització, que amb matisacions es consolidà al teatre, és significatiu perquè representa que el Liceu havia començat a ser un teatre dedicat preferentment a representacions completes d'òpera i dansa. Una de les primeres conseqüències és que es comença a formar un públic, i per tant una tradició, que s'anirà convertint en expert a valorar un repertori líric que, d'altra banda, s'ha reduït a menys títols, com a la resta d'Europa. Els espectadors ja es consideren experts i capaços, per tant, de valorar.

El Liceu havia mantingut des dels primers moments la voluntat d'incorporar a la programació del teatre les grans veus de l'òpera, això havia consolidat un públic interessat gairebé exclusivament en la competència vocal dels cantants, i mancat, segurament, de la possibilitat de valorar altres estímuls. Així es forjà molt aviat el mite d'un Liceu exigent, expert i implacable amb alguns cantants famosos, que enorgullien els afeccionats. Però alhora es produïa, amb un èxit enorme, la introducció de noves estètiques: el wagnerisme, l'òpera russa i els ballets russos, i algunes mostres de l'avantguarda musical i plàstica.

El Liceu i Wagner

En el període que va de l'estrena de Lohengrin (1883) a la famosa representació de Parsifal (1913), el públic prefereix l'obra de Richard Wagner que curiosament no fou introduït a Catalunya pel Liceu i, d'altra banda, la seva programació trobà tota mena de resistències dels wagnerians més ortodoxos -el 1901 es constitueix l'Associació Wagneriana per estudiar l'obra del compositor alemany i divulgar-la en català-, perquè consideraven que Wagner no es representava adequadament al Liceu, ja que es feia en italià, sense una dramatúrgia apropiada i, sovint, amb cantants no especialitzats en la tècnica wagneriana.

Així, la inauguració de la temporada de l'Exposició Universal, el dia 17 de maig de 1888, fou molt solemne. L'òpera escollida va ser Lohengrin. El wagnerisme estava començant a ocupar un lloc important en la societat catalana. A la funció hi van assistir diversos monarques europeus i la reina regent d'Espanya, Maria Cristina.

Francesc Viñas, tenor que estrenà 
Parsifal al Liceu, en aquest paper.

A partir del 1914 fins al 1936, les representacions wagnerianes no fan més que créixer en quantitat i en qualitat, cantades en alemany per grans veus wagnerianes, amb escenografies adients, i dirigides pels millors directors internacionals d'òpera germànica. Com a mostra:
El 1899 s'inaugura la temporada amb Tristan und Isolde, que obtingué un èxit extraordinari.
El mateix any s'estrena Die Walküre, amb l'escena de la cavalcada que es féu amb una sorprenent projecció cinematogràfica rodada a Montserrat[22] i amb la sala per primera vegada a les fosques.

El 1910 i 1911, comportaren la representació íntegra de set tetralogies a més de 23 representacions d'altres sis obres seves.

L'estrena de Parsifal l'últim dia de 1913 té una càrrega simbòlica i emotiva especial, ja que, fins al 1914, aquesta obra només es podia interpretar íntegrament a Festival de Bayreuth. El director va aconseguir permís de Bayreuth per a començar la representació a les 10,30 de la nit del 31 de desembre de 1913, argumentant la diferència horària: va ser, així, el primer teatre que, fora de Bayreuth i legalment (n'hi havia hagut altres llocs on s'havia representat sense permís), va representar Parsifal.

Amb l'entrada del nou segle XX es compaginen el furor wagnerià i els primers grans èxits de l'anomenada escola verista (Manon Lescaut i La Bohème de PucciniAndrea Chénier de GiordanoCavalleria rusticana de MascagniPagliacci de Leoncavallo). També arribava per primera vegada una òpera russa a l'escenari del Liceu, Neron, d'Anton Rubinstein, encara que cantada en italià.
El repertori rus[modifica | modifica el codi]

L'estrena de Borís Godunov, de Mússorgski, el 20 de novembre de 1915, marca l'inici de l'esplendor de l'òpera russa al Liceu. El públic català aplaudeix les obres d'ambient oriental, on el poble (el cor) pren el protagonisme. La passió pels autors eslaus fa que el 1926 el Liceu sigui el primer teatre a estrenar, fora de Rússia, La ciutat invisible de Kitege, de Rimski-Kórsakov. L'orquestra i el cor del Liceu adquireixen un estatus més estable. Grans orquestres i directors fan concerts el teatre: Richard Strauss, Igor Stravinski, Pau Casals, Ottorino Respighi, etc.

Dels anys vint a la Guerra Civil

Als anys 20, el teatre continua sent l'aparador de les classes altes, tret del quart i el cinquè pis, refugi dels melòmans amb menys recursos. Artísticament, el teatre es renova i amplia el repertori i la qualitat de les representacions.

En proclamar-se la Segona República espanyola el 1931, la inestabilitat política va conduir al teatre a una crisi econòmica que es va superar gràcies a les aportacions de l'Ajuntament de Barcelona i la Generalitat de Catalunya. El 14 de gener de 1933, el Liceu es va poder tornar a obrir, després d'una crisi que havia estat a punt de provocar-ne el tancament, gràcies a l'acció conjunta de persones i entitats que van formar el Comitè Pro-Liceu, presidit pel tenor Viñas. Durant la Guerra Civil espanyola, el Liceu va ser nacionalitzat i va prendre el nom de Teatre del Liceu - Teatre Nacional de Catalunya. La temporada d'òpera va ser suspesa, però s'hi van fer obres de teatre, concerts i representacions de sarsuela. Després de la guerra, el 1939, va ser retornat a la Societat de Propietaris.

De l'esplendor a la crisi: 1940-1980

El Liceu, que durant la guerra havia passat a dependre de la Generalitat, va retornar a la Junta de Propietaris, i així que un nombre suficient hagueren retornat a la ciutat es va constituir una directiva presidida pel marquès de Sentmenat, que tot seguit va demanar a l'antic empresari, Joan Mestres i Calvet, que organitzés tan ràpidament com fos possible una temporada d'hivern. La trista inauguració de la temporada ja sota el règim franquista fou el 9 de desembre de 1939 amb La Bohème, de Puccini, en una funció benèfica "como homenaje al Ejercito y a beneficio de Auxilio Social y el Hospital Clinico de Barcelona". El preu de les entrades més cares era de 500 pessetes, l'equivalent a tres mesos de salari d'un obrer. Com a protagonista femenina es va contractar a Mercè Capsir, que havia estat a Itàlia durant els anys de guerra, i que va esdevenir l'estrella indiscutible del Liceu de la immediata postguerra, participant en diverses representacions ja l'any 1939. Mercè Capsir va rebre, el 5 de enero de 1940, la medalla d'or de la ciutat de Barcelona, "por sus méritos artisticos, y por sus reiteradas pruebas de acendrado españolismo". El Liceu estava tenyit del blau intens dels que van imposar escoltar al públic tres himnes -l'Oriamendi, el Cara al sol i l'himne nacional espanyol amb el braç en alt-. També es va estrenar Goyescas, de Granados, i va actuar, a més, Alícia de Larrocha.

La societat catalana es va anar refent i el Liceu, recuperant la seva categoria. Els "nous rics" i uns estranys que buscaven un suposat esplendor social en la lírica es van apoderar del Liceu: totes les inauguracions eren "solemníssimes" i una fira de vanitats com les d'abans. Però els empresaris, Joan Mestres i, a partir de 1947, Joan Antoni Pàmias i Josep Fugarolas es preocupaven del nivell realment artístic de l'esdeveniment. Dels anys quaranta als seixanta, les temporades assoliren un alt nivell de qualitat.

El teatre era visitat per les millors veus i companyies, i el repertori s'amplià amb noves obres i autors: les obres d'autors contemporanis eren freqüents, a més de la recuperació de títols antics. Així, el 1947, amb ocasió dels 100 anys del teatre, es va reposar Anna Bolena de Donizetti, en un moment que feia anys que no es representava enlloc.

L'òpera més popular de la temporada 1949-1950 fou La Gioconda de Ponchielli, però també comptà amb la Salomé de StraussLouise de CharpentierL'Africaine de Meyerbeer, quan ja no la feia ningú, així com l'Aïda de Verdi. Però la temporada va ser sobretot wagneriana amb Tristany i IsoldaEl capvespre dels déus i La valquíria perquè Pàmias va portar al Liceu un gran figura del cant wagnerià: Kirsten Flagstad

El 1951 es fa un homenatge a Kirsten Flagstad, que va precedir la primera òpera de la temporada i amb una brillantor que va commoure a la il·lustre artista. La temporada 1953 comença el 4 de novembre de 1953 amb el debut de Renata Tebaldi a La Traviata. El 1955, gràcies a la feina d'una comissió especial, el Liceu rebé la visita de la companyia del Festival de Bayreuth al complet, en la seva primera gira fora de Bayreuth. Hi donaren representacions memorables de ParsifalTristan und Isolde i Die Walküre, amb escenografies innovadores de Wieland Wagner, que van ser rebudes amb entusiasme.

La temporada 1960-1961 va obrir amb Il Barbiere di Siviglia en una nit estel·lar amb Alfredo Kraus i Gianna D'AngeloJaume Aragall va inaugurar la temporada amb la mateixa soprano i Manuel Ausensi, el 9 de novembre de 1965. També fou brillant la inauguració de la temporada que va oferir Montserrat Caballé, el mateix dia de 1968, amb Roberto Devereux, i la no menys esplèndida, Adriana Lecouvreur (1972) amb la mateixa Caballé i el nou valor líric per ella descobert, Josep Carreras.

Durant els anys setanta, la crisi econòmica va afectar greument el teatre: els propietaris no podien fer front a les cada cop més grans despeses de representació de les òperes i la qualitat generals dels espectacles se'n ressentí.

Consorci, renovació i incendi


La mort de l'últim empresari, Joan Antoni Pàmias en 1980 va revelar la necessitat d'una intervenció de l'administració pública en la institució si aquesta volia tornar a ser un teatre d'òpera important. El 1981 la Generalitat de Catalunya, juntament amb l'Ajuntament de Barcelona i la Societat del Gran Teatre del Liceu van crear el Consorci del Gran Teatre del Liceu que va ser, llavors, responsable de la gestió i explotació del teatre. La Diputació de Barcelona i el Ministeri de Cultura espanyol van incorporar-se al Consorci en 1985 i 1986, respectivament. En poc temps, el Consorci aconseguí millorar notablement el nivell artístic, i el públic va tornar a omplir el teatre. El cor i l'orquestra van ser renovats i millorats, es van contractar bons repartiments, amb especial cura d'atreure el públic amb grans cantants, i es van millorar els aspectes escenogràfics de les representacions. Això, juntament amb una important inversió de diners, va tenir com a conseqüència un nivell mitjà alt en les noves produccions i en les temporades dels anys vuitanta i noranta. Els torns d'abonament van augmentar, ja que hi havia més demanda d'entrades (la popularització de l'òpera als mijtans de comunicació va tenir molt a veure-hi) i el teatre es va "professionalitzar": va deixar de ser un aparador social per esdevenir un local teatral on l'important era el que passava sobre l'escenari.

Tot, però, va quedar estroncat a causa de l'incendi que va destruir el teatre el 31 de gener de 1994.

L'incendi de 1994

Entre dos i tres quarts d'onze del matí del 31 de gener de 1994, mentre dos operaris treballaven en la reparació del teló d'acer que, en cas d'incendi, havia d'impedir que el foc passés de l'escenari a la sala –ironia del destí–, les guspires del seu bufador van prendre en els plecs de la guardamalleta, el cortinatge fix de tres cossos que amagava la part alta de l'escenari. Alguns trossos encesos de roba van caure a terra i, encara que els treballadors es van apressar a apagar-los i es va abaixar el teló d'acer, tot va ser inútil: les flames havien ja saltat al teló de vellut i pujaven fins al teler i el sostre.

El foc era ja incontrolable quan els bombers van arribar minuts després de les onze. Potser una mica massa tard, perquè mentrestant, segons sembla, els treballadors havien tractat d'apagar el foc amb els mitjans al seu abast en comptes de cridar immediatament els serveis d'extinció.

Aquells dies s'estava fent al teatre l'òpera de Paul Hindemith Mathis der Maler, a la que havia de seguir Turandot de Puccini.

Les institucions públiques van acordar unànimement que el teatre seria reconstruït al mateix lloc on era i tal com era, però amb totes les millores necessàries. Per fer possible la reconstrucció del Liceu, es va crear la Fundació del Gran Teatre del Liceu, i la Societat del Gran Teatre del Liceu va cedir la propietat del teatre a les administracions públiques: el teatre va ser, finalment, de titularitat pública, malgrat l'oposició d'un reduït sector de propietaris. Per a obtenir recursos, la Fundació va endegar una campanya de captació de diners, aconseguint la participació d'un gran nombre d'empreses i institucions privades, que van exercir com a patrocinadores i mecenes i van contribuir a la reconstrucció del teatre: el resultat va ser que gairebé la meitat del pressupost final d'aquesta reconstrucció va provenir de recursos privats.

De l'incendi a l'actualitat

Elisir d'amore, 2012

Entre 1994 i 1999, quan es va reobrir, les temporades d'òpera del Liceu (el "Liceu a l'exili", com es va conèixer) van tenir lloc en diferents sales: el Palau Sant Jordi (només en tres espectacles d'assistència massiva, el mateix 1994), el Palau de la Música Catalana i el Teatre Victòria. Algunes representacions van fer-se també al Teatre Nacional de Catalunya i al Teatre del Mercat de les Flors.

El nou i millorat teatre va obrir les portes el 7 d'octubre de 1999, amb la Turandot de Puccini, que era l'obra que s'havia de representar quan el teatre es va cremar: es va tancar així un cercle, tornant el teatre a la normalitat després de cinc anys. El nou teatre combina les parts conservades de l'antic edifici (façanes, Saló dels Miralls, Cercle del Liceu i Conservatori) amb les noves, com la sala principal, reedificada respectant-ne l'aspecte original (llevat de les pintures del sostre, substituïdes per obres de Perejaume), però dotada de les innovacions tecnològiques més avançades. També nous són l'escenari, els espais d'oficines, d'assajos, una nova sala per a espectacles de format reduït i més espais públics. Els arquitectes del projecte de reconstrucció van ser Ignasi de Solà-Morales, Xavier Fabré i Lluís Dilmé.

El teatre té un sistema de sobretítols que es projecten en una pantalla sobre el prosceni, donant el text, traduït al català, de les òperes i obres cantades. També hi ha un sistema de llibret electrònic que dóna les traduccions (a l'anglès, castellà i català, segons es triï), en monitors individuals situats a la majoria de seients.

Des de la reobertura, a més de la programació habitual d'òpera i ballet, amb més representacions de cada títol, el teatre ha endegat campanyes per a fer-se més accessible. Sessions populars amb repartiments de cantants joves, abonaments a preus reduïts, ofertes d'entrades d'última hora, retransmissions d'espectacles en directe a cinemes (Òpera Oberta) i per internet, la producció del canal Liceu Opera Barcelona a YouTube, programes de col·laboració amb universitats i escoles, etc. Especialment destacables són els programes per a nens i joves, amb espectacles musicals adaptats per a aquest tipus de públic. A més, s'ha incrementat la producció i edició de DVD amb espectacles representats al teatre, alguns d'ells amb gran reconeixement de la crítica.

La resposta del públic en la nova etapa va fer que es passés de 7.789 abonats en 1993 fins a 22.407 en 2008.

El 2012, el Liceu no va quedar al marge dels moments polítics que es vivien a Catalunya. Coincidint amb la proximitat de la Diada de l'Onze de Setembre, van lluir estelades en diversos actes. Una d'elles fou en la representació de Lohengrin interpretada per l'orquestra del Festival Bayreuth. Quan es va acabar la representació, en plena ovació, des del públic es va desplegar una estelada que fou ben visible. El maig de 2013, en una situació insòlita, els prínceps d'Astúries van ser esbroncats de forma contundent a l'interior de la sala abans de la representació d'Elisir d'amore de Donizetti.

La temporada 2015/16 del Gran Teatre del Liceu, sota la direcció artística de Christina Scheppelmann (Hamburg, 1965), reforçà el paper de la institució com a referent artístic pel nivell de les seves produccions,[cal citació] moltes d’elles innovadores,[cal citació] i la qualitat de les seves veus,[cal citació] amb un debut mundial. El pressupost de la temporada era de 41,5 milions d’euros i augmenta el nombre de funcions, que passa de 108 a 114. Es mantingué pràcticament igual en nombre de títols: 24, enfront dels 25 d’enguany (un d’ell programa doble), dels quals 12 corresponen a òpera. La temporada començà al setembre amb dansa, però la inauguració oficial d’òpera fou el 7 d’octubre amb Nabucco, en una co-producció del Gran Teatre del Liceu, amb el Teatro alla Scala de Milà, el Royal Opera House Covent Garden de Londres i la Lyric Opera de Chicago.

Història artística

Obres representades

El Liceu compta amb una orquestra (l'Orquesta Simfònica del Gran Teatre del Liceu) i un cor estables. Els cantants són contractats per a cada producció: els papers secundaris solen ser encarregats a cantants especialitzats en aquest tipus de paper, gairebé cantants "de plantilla" que habitualment treballen al teatre, o a cantants joves que estan començant llur carrera; els papers principals els canten cantants convidats. Pel que fa a l'escenografia i els decorats, el Liceu és, avui (com la majoria de grans teatres d'òpera), un teatre que lloga produccions d'altres i que en produeix de pròpies (dues o tres l'any, fetes pel teatre sol o en col·laboració amb altres teatres d'òpera) per llogar-les després. Fins als anys noranta del segle XX, el Liceu va tenir el seu propi cos de ballet—que, en la seva etapa més brillant, 1920-1940, va ser dirigit per Joan Magriñà i Sanromà.

La majoria d'òperes representades són del repertori tradicional italià i alemany del segle XIX: VerdiWagner, autors belcantistes... Actualment, PucciniRichard Strauss i Mozarttambé estan entre els autors més habituals. Més esporàdicement es representen obres del període barroc (MonteverdiPurcellHaendel, etc.), del segle XVIII (HaydnCimarosa, etc.) i del XX (JanáčekBritten, etc.), com també algunes estrenes absolutes, normalment d'autors catalans.

La història de les estrenes d'obres al Liceu és un bon exemple de l'evolució dels gustos a l'Europa occidental. Després d'un període on l'òpera era només una part de les activitats artístiques del teatre (on s'alternava amb espectacles d'altres tipus: sarsuelaballet clàssic (Giselle va fer-s'hi ja el 1847), obres de teatre, espectacles de màgia i altres activitats més properes a les varietats, al circ o al music-hall, el Liceu esdevé un teatre d'òpera i centra les seves activitats a l'òpera i el ballet.


Gaetano Donizetti és l'autor d'Anna Bolena, la primera òpera representada al Liceu, i un dels autors més representats

Les primeres òperes representades —Anna Bolena de Donizetti i I due Foscari de and Verdi— són representatives del gust pel belcanto i el melodrama romàntic italià: RossiniDonizettiBelliniVerdi, etc. Encara són al repertori més habitual (Verdi és, de lluny, l'autor més representat al Liceu). Altres autors molt representats als primers temps del teatre, però avui oblidats, són autors belcantistes com Mercadante o Pacini, i autors francesos de Grand opéraAuberMeyerbeerHalévyHérold, etc. Altres autors francesos posteriors es mantenen encara amb èxit: GounodBizetMassenet or Saint-Saëns.

Les primeres òperes representades d'autors no italians van ser Zampa de Ferdinand Hérold (1848), Der Freischütz de Carl Maria von Weber (1849), Robert le diable de Giacomo MeyerbeerLa muette de Portici (1852) i Fra Diavolo (1853) de Daniel-François Esprit Auber, però cantades en italià. Les primeres òperes representades de compositors autòctons foren La figlia del deserto, de Josep Frexas (1854), Gualtiero di Monsonís, de Nicolau Manent (1857) i Arnaldo di Erill, de Nicolau Guanyabens (1859), també en italià, encara que sobre temàtiques de la història de Catalunya.

Les primeres representacions d'Il trovatore (1854) i de La Traviata (1855) van significar l'entronització de la figura de Giuseppe Verdi. El 1866, es va fer la primera òpera de Mozart al Liceu, Don Giovanni, sense continuïtat en la programació fins al començament del segle XX.

1883 marca una fita: la primera representació de Wagner, amb Lohengrin. Des de llavors, i especialment entre els vuitanta del segle XIX i els cinquanta del XX, Wagner esdevé un dels autors més estimats i millor apreciats al Liceu.

El verisme, especialment Puccini, és, des del final del segle XIX, una escola que hi té molt d'èxit. La primera òpera russa, el 1915, també el té. MússorgskiRimski-KórsakovTxaikovski són llavors autors habituals a la programació. Els primers anys del segle XX veuen Richard Strauss dirigint les seves obres. El 1904, Siegfried Wagner dirigeix un concert, i un any després, Pietro Mascagni dirigeix les seves obres.

El 1915, l'empresari Joan Mestres i Calvet amplia el repertori i hi introdueix autors com MozartRichard StraussFallaStravinski, etc. Va ser una edat d'or per a l'òpera russa i alemanya, que ara ja era cantada en la seva llengua original. Mestres també va tenir a veure amb l'èxit obtingut, a l'inici del 1917, pels ballets de Serguei Diaghilev, amb Nijinsky, Massine, Lopokova, Chernicheva i altres grans figures (el gener de 1930, una altra ballarina mítica, Anna Pàvlova, també hi actuaria amb la famosa interpretació de La mort del cigne).[28] Durant aquests anys, els directors de més anomenada hi van actuar: Serge KoussevitzkyIgor StravinskiFelix WeingartnerHans KnappertsbuschOtto Klemperer i Bruno Walter. Després, malgrat les dificultats que va tenir l'empresari Rodés arran de la proclamació de la Segona República, van continuar anant-hi grans figures.

El 1947, l'empresa va canviar i va passar a mans de Josep Arquer i Joan Pàmias. Els anys precedents, especialment des de 1936, havien estat marcats per la programació d'obres del gran repertori, però les condicions imposades per la Segona Guerra Mundial i la situació política van provocar que la primera temporada de la nova direcció trenqués aquesta tendència, renovant el repertori i oferint algunes reposicions inèdites al panorama europeu del moment: amb motiu del centenari del teatre, es va fer l'Anna Bolena de Donizetti, òpera poc menys que oblidada arreu. Durant trenta anys, Pàmias va ser el factòtum de les activitats liceístiques, en unes condicions en què semblava impossible mantenir un teatre d'òpera sense ajut oficial. Va ampliar el repertori i va promoure les primeres audicions al teatre d'òperes inusuals, moltes d'elles relativament modernes; aproximadament un centenar, d'autors com StravinskiRespighiLaloGian Carlo MenottiBéla BartókArthur HoneggerGeorge GershwinIldebrando PizzettiPoulencMontsalvatgeBergJanáčekMaurice RavelDmitri XostakóvitxAlbert LortzingSerguei ProkófievKurt WeillMartinůBenjamin BrittenRotaGian Francesco Malipiero i Manuel de Falla.

En l'actualitat, el repertori és principalment el més habitual als altres teatres del món, i des dels cinquanta del segle XX, s'hi han incorporat pràcticament tots els grans sutors del segle XX: els ja citats, Arnold SchönbergPaul Hindemith, etc., a més dels autors del barroc i el classicisme com Claudio MonteverdiGeorg Friedrich Händel o Christoph Willibald Gluck.

Els músics catalans —Felip PedrellGranadosMoreraJaume Pahissa i JoAmadeu VivesEduard ToldràXavier MontsalvatgeGerhard, entre d'altres— han donat llurs obres al Liceu.

Pel que fa al ballet, el Liceu ha presentat algunes de les millors companyies d'arreu -de Diaghilev a la de Maurice Béjart-, com a part important part de les activitats del teatre, amb figures com Vàtslav NijinskiLeonid Massine, Lopokova, Txernitxeva, Anna PàvlovaJerome RobbinsSerge LifarMargot FonteynRudolf NuréievBaríxnikovAlicia Alonso; els ballets del Marqués de Cuevas, el Kirov, el de l'Opéra de París, Maurice Béjart, el Royal Ballet Company i el City of London Ballet Company.

Òperes més representades
Giuseppe Verdi és l'autor de quatre de les 
deu obres més representades al Liceu.

Òperes amb més de cent representacions entre 1847 i juliol de 2017:



Estrenes absolutes al teatre

Com a teatre important en una ciutat amb vida artística, el Liceu ha estat el lloc on s'han estrenat diverses obres musicals i teatrals. Entre les estrenes absolutes més rellevants hi ha (en negreta es donen els títols més importants del gènere; si no s'indica una altra cosa, es tracta d'òperes):


Algunes estrenes d'òpera a Espanya

El Liceu ha estat el lloc on s'han fet per primer cop a Espanya moltes de les obres del gran repertori operístic, algunes molt poc després de la seva estrena mundial. Entre elles (entre parèntesis es dóna l'any d'estrena absoluta):




Teatrí de Francesc Soler i Rovirosa per als decorats de Samson et Dalila de Saint-Saens al Liceu en 1897 (Barcelona, Institut del Teatre-Museu de les Arts Escèniques).


Empresaris, directors, orquestra i cossos estables

El funcionament del teatre es feia mitjançant la concessió de la gestió a una empresa externa, el director general de la qual era l'empresari (o administrador) i decidia el rumb del teatre. Era l'habitual en els teatres europeus, però en el cas del Liceu es mantingué fins al 1980. Des de llavors, el teatre té un director artístic que s'encarrega de la programació, contractació d'artistes i qüestions artístiques en general, i un gerent que s'ocupa de la gestió econòmica.

Els empresaris, des del segle XX, han estat:
Albert Bernis (1901-1911), qui equilibrà la presència de títols italians i alemanys, ampliant el repertori a òperes més antigues i estrenas, contractant els millors cantants; amb ell el Liceu es va situar entre els millors teatres d'Europa.

Francesc Casanovas (1911-1913), que continuà les directrius de Bernis.
Alfredo Volpini (1913-1914), aconseguí la primera representació legal de Parsifal fora de Bayreuth, el 31 desembre de 1913.

Joan Mestres i Calvet (1915-1947): el gran empresari del teatre, va marcar una fita al Liceu; de fet, la seva va ser una "edat d'or". Poc després va escriure unes memòries titulades El Gran Teatro del Liceo visto por su empresario (Barcelona: Vergara, ca. 1945), d'amena lectura i amb anècdotes abundants.

Josep Fugarolas i Arquer dit José F. Arquer (fins al 1959) i Joan Antoni Pàmias, (1947-1980), amb Napoleone Annovazzi com a director artístic (només fins al 1952). Van ser anys brillants, amb la visita del Festival de Bayreuth (1955) i els debuts i presència contínua de les millors veus, moltes d'elles catalanes (Victoria de los ÁngelesMontserrat CaballéJosep CarrerasJaume Aragall, etc.). Els anys setanta, però, va ser un període crític: els pressupostos no eren suficients i el Liceu va entrar en declivi.

Ja com a directors generals designats per les institucions:

Lluís Portabella (1981-1986), Josep M. Busquets (1986-1992), Jordi Maluquer (1992-1993), sota els quals es va crear i consolidar el Consorci.

Josep Caminal i Badia (1993-2005). Les temporades d'òpera s'anaven consolidant, però el 1994 el foc va destruir el teatre. Caminal va saber redirigir la situació. Les activitats artístiques es van reduir en nombre, però van continuar en altres escenaris, i la reconstrucció del teatre començà. La reobertura (1999) i les noves sessions van tenir un èxit extraordinari: el nombre de funcions, de públic i d'abonats va créixer any rere any. La programació paral·lela per a nens i altres activitats (concerts, xerrades, etc.) relacionades amb les òperes que es feien van ser lloades i imitades per altres teatres.

Rosa Cullell (2005-2008)
Joan Francesc Marco (2008-2013)
Roger Guasch (des de 2013).

Directors artístics, des de 1980:
Lluís Andreu (1981-1990)
Albin Häsenroth (1990-1996)
Joan Matabosch (1996-2014)
Christina Scheppelmann (des de 2014).

El 2008 es va constituir un Consell Assessor per a ajudar al director artístic.

Orquestra i directors musicals


El teatre té la seva orquestra des de la fundació el 1847: l'Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu. És l'orquestra simfònica en funcionament més antiga de Barcelona i de tot Espanya. El seu primer director va ser Marià Obiols.

Els directors de l'orquestra i directors musicals han estat:

Josep Pons, 2012
Michael Boder, 2008-2012
Sebastian Weigle, 2004-2008.
Bertrand de Billy, 1999-2004.
Uwe Mund, 1987-1994.
Eugeni Marco, 1981-1984.
Ernest Xancó, 1959-1961.

Prèviament, l'orquestra no tenia directors titulars, sinó convidats. Alguns dels directors que han dirigit l'orquestra al Liceu han estat: Luigi MancinelliAntonio Ribera (1904-1905), Fritz ReinerFranz FischerOtto Klemperer (1922), Franco FaccioFelix WeingartnerManuel de FallaAlexander GlazunovRichard StraussÍgor StravinskiJoan Lamote de GrignonJoan ManénJaume Pahissa i JoSiegfried WagnerOttorino RespighiPietro MascagniOtto Hess (1919), Karl ElmendorffMax von SchillingsJoseph KeilberthClemens KraussBruno WalterArturo ToscaniniHans KnappertsbuschGeorges-Eugène MartyAlbert CoatesGeorges SébastianErich KleiberFranz KonwitschnyAntal DorátiHans SwarowskyAndré CluytensAntonino VottoRichard BonyngeRafael Frübeck de BurgosJesús López CobosRiccardo MutiGiuseppe MorelliVáclav NeumannJosep PonsGianfranco RivoliAntoni Ros-MarbàIno SaviniPinchas SteinbergFriedrich HaiderPeter SchneiderSilvio VarvisoSylvain Cambreling o Víctor Pablo Pérez.

Directors del cor

El Cor del Gran Teatre del Liceu es consolidà als anys seixanta sota la direcció de Riccardo Bottino. En començar la temporada 1982-83, Romano Gandolfi es féu càrrec de la direcció juntament amb Vittorio Sicuri. Posteriorment van ser directors Andrés MásperoWilliam Spaulding i José Luis Basso. En 2014 ho va ésser Peter Burian, però després de pocs mesos marxà i fou substituït per Conxita Garcia.

Directors d'escena i taller d'escenografia

Teatrí de Francesc Soler i Rovirosa per a l'estrena d'Aïda al Liceu, 
any 1876 (Barcelona, Institut del Teatre-Museu de les Arts Escèniques)

Durant la segona meitat del segle XIX, es va desenvolupar al Liceu una escola d'escenografia i decoració teatral que va assolir molta anomenada. Després dels treballs inicials de Joan Ballester, famós pels seus decorats per a L'Africaine, l'escenògraf més important va ser Francesc Soler i Rovirosa, que treballà al període 1880-1910. L'estil era molt realista, amb telons i papers pintats. Els decorats es feien llavors als tallers del teatre, situats sobre el sostre de la sala principal.

De 1900 als anys trenta, l'escola d'escenografia està representada per Maurici VilomaraFèlix UrgellésSalvador AlarmaOleguer Junyent... L'últim d'aquests artistes va sser Josep Mestres Cabanes, que va treballar entre els anys trenta i i els seixanta.

Actualment, els directors es contracten per a cada producció. Entre els directors d'escena que han treballat els últims decennis al Liceu, es poden destacar: Giuseppe de Tomasi, Franco ZeffirelliWieland WagnerJean-Pierre PonnelleGötz FriedrichNikolaus LehnhoffLuca RonconiPier Luigi PizziPiero FaggioniPeter SellarsHerbert WernickeNúria EspertMario GasManuel HuergaCalixto BieitoGraham VickWilly DeckerLuc BondyAndreas HomokiGiancarlo del MonacoRobert CarsenHarry KupferPeter KonwitschnyLa Fura dels BausEls ComediantsChristof LoyLaurent Pelly o Paco Azorín.

Cantants


Francesc Viñas com a Tristany.

Molts grans cantants han cantat al Liceu. La majoria de veus catalanes hi ha començat les seves carreres. El públic de Barcelona s'estima les veus: Camille Saint-Saëns, en visitar el Liceu, va dir, referint-se al públic: "Ils aiment trop le ténor" (S'estimen massa els tenors). Sovint, el públic ha demostrat la seva passió per alguns cantants que, justament o injusta, han estat els favorits del públic. Entre els més recents hi ha casos com: Tebaldi, Caballé, Aragall, Carreras, Kraus, Marton, Gruberova, Villazón...

Entre els més rellevants, amb una quantitat considerable de representacions al Liceu, es troben (entre parèntesis, les dates de presentació i última funció al Liceu):
Giuseppina Brambilla (1842/1844), Giovanna Rossi-Caccia (1847), Ignazio Marini (1860), Pietro Mongini (1860/1862), Giuseppe Mario(1863), Roberto Stagno (1866), Rosa Vercolini, Francesco Tamagno (1876/1890), Adelaida d'AlbertiFrancesc Mateu (Francesco Uetam) (1874/1877), Francesco Tamagno (1875), Carolina Cepeda (1877), Angelo Masini (1881), Julián Gayarre (1881/1888), Theodor ReichmannVictor MaurelFrancesc Viñas (1888/1913), Hariclea Darclée (1894), Luisa Tetrazzini (1896), Geneviève VixJosefina Huguet (1896), Maria Barrientos (1899/1918), Rosina Storchio (1898), Fernando de Lucia diverses temporades.

El 1904 Enrico Caruso (a la seva única temporada al Liceu) hi va participar, sense èxit, a dues funcions de Rigoletto. Gemma Bellincioniva interpretar el rol titular a Salomé, i Conxita Supervia hi va debutar. L'èxit acompanyà a altres cantants com: Mario Sammarco (1902), Adamo Didur (1905), Mattia Battistini (1906), Graziella Pareto (1906/1928), Giuseppe Anselmi (1907), Titta Ruffo (1908/1926), Melico Salazar (1929), Riccardo Stracciari (1909/1939), Elvira de Hidalgo (1911), Ebe StignaniConxita Supervia (1912/1928), Hipòlit Lázaro(1914/1945), Beniamino Gigli (1917), Giovanni ZenatelloGiacomo Lauri-Volpi (1922/1945 i 1972) Miguel Fleta (1925/1933), Toti Dal Monte (1925/1934), Fiódor Xaliapin (1927/1934), Lauritz Melchior (1927/1930), Tina Poli Randaccio, Lily Hafgren, Carlo Galeffi (1882-1962), Gilda Dalla RizzaGeorges Thill, Giannina Arangi Lombardi, John O. Sullivan i Gina Cigna.
Giulietta Simionato (1945/1951), Victoria de los Ángeles (1945/1968 i 1994),Giuseppe di Stefano (1946/1970 i 1986), Maria Caniglia (1947/1954), Gianni Poggi (1947/1963), Kirsten Flagstad (1949/1952), Hans Hotter (1948/1987), Max Lorenz (1950/1954), Boris Christoff (1951/1952), Clara Petrella (1952/1961), Renata Tebaldi (1953/1959), Giuseppe Taddei (1953/1986), Wolfgang Windgassen (1954/1959), Walter Berry (1954/1985), Gianni Raimondi (1955/1961) Anton Dermota (1955/1966), Gianna d'Angelo(1957/1965), Enriqueta Tarrés (1957/1992), Fedora BarbieriMargherita CarosioAstrid Varnay (1955/1957), Anita Cerquetti (1956/1958), Gertrude Grob-PrandlBirgit Nilsson (1957/1958), Carlo Bergonzi (1958/1982), Alfredo Kraus (1958/1994), Josep Carreras (1958/2008), Régine Crespin (1959/1966).
Joan Sutherland (1961/1989), Piero Cappuccilli (1961/1994), Fiorenza Cossotto (1961/1994), Montserrat Caballé (1962/2011), Luciano Pavarotti (1963/1971 i 1989), Leyla Gencer (1962, Norma, i 1975, en Poliuto), Virginia Zeani (1963/1977), Elisabeth Schwarzkopf (1964), Pedro Lavirgen (1964/1989), Plácido Domingo (1966/2015), Jaume Aragall (1964-1997), Vicenç Sardinero (1964/1997), Richard Tucker (1965/1975), Grace Bumbry (1966/1988), Anja Silja (1966/2000).

Mirella Freni (1970/1994), Josep Carreras (1958, de nen, i 1970/2008), Joan Pons (1970/2014), Ielena Obraztsova (1970/1984), Agnes Baltsa (1971/1992), Edita Gruberova (1978/2011)
Leo Nucci (1980/2015), Simon Estes (1981/1997), Matti Salminen (1981/2004), Ewa Podles (1981/2013), Martti Talvela (1982/1989), Eva Marton (1982/2006), Gwyneth Jones (1985/1997), Nicolai Ghiaurov (1985/1992), Rockwell Blake (1986/1996), Dolora Zajick(1988/2008).

També cantaren al Liceu, sense tenir èxit (a més de Caruso), Aureliano Pertile (1916) i Mario del Monaco.

Altres veus conegudes es van presentar al teatre, però hi van actuar molt poques vegades, o només una: així, Emma Carelli,[32] Tito Schipa(1916), Beniamino Gigli (1917), Maria CapuanaNinon Vallin, (1920), Lydia Garinska (1923/24), Viorica UrsuleacEttore Bastianini(1948/1950), Maria Callas (1959, en un únic concert), Teresa BerganzaFranco Corelli (1961, en Tosca),Leyla Gencer (1962, Norma, i 1975, en Poliuto), Dietrich Fischer-DieskauRenata ScottoLisa Della CasaElisabeth Schwarzkopf (1964, en Così fan tutte), Marisa Galvany (1975, en Macbeth), Gundula JanowitzNicolai Gedda (1979, en Rigoletto), Teresa Stich-RandallBeverly SillsNorman TreiglePilar LorengarLucia PoppJon Vickers (1985), Tom Krause (1990), Christa LudwigMarilyn HorneBrigitte FassbaenderRenée Fleming (2007), Thomas QuasthoffMatthias GoerneMariella Devia (2013), Anna Netrebko (Iolanta), Jonas Kaufmann (2014, en Winterreise), etc.

Conservatori de Música del Liceu

Relacionata amb el teatre des de la seva fundació, hi ha el Conservatori Superior de Música del Liceu, fundat el 1837 per a l'ensenyament de la música. De fet, conservatori i teatre formen part de la mateixa entitat. Avui, el Conservatori té part de les seves instal·lacions a l'edifici del teatre (amb una interessant sala d'actes del segle XIX) i part en altres edificis de la ciutat.

El Cercle del Liceu

Al mateix edifici del teatre té la seva seu el Cercle del Liceu, club privat originat arran de la cessió de l'espai a la Societat Auxiliar de Construcció del teatre, el mateix 1847. A banda de compartir l'edifici (hi ha una comunicació directa entre el Cercle i el Saló dels Miralls del teatre, oberta només quan hi ha funció al teatre per a permetre l'accés als socis de l'entitat) i de l'afició musical o operística de bona part dels socis, no hi ha cap altra vinculació entre el Liceu i el Cercle.

Arxiu

El teatre conserva la majoria de documentació generada des de la seva fundació, principalment en el fons de l'arxiu de la Societat del Gran Teatre del Liceu. Aquesta singularitat fa que sigui un dels principals arxius conservats de teatres d'òpera europeus: per la seva extensió, només el superen els de l'Opéra de París, la Covent Garden Royal Opera House de Londres, el Teatro alla Scala de Milà i el Teatro San Carlo de Nàpols.

El material inventariat comprèn 4.917 documents i 357 contenidors (caixes i penjadors, principalment), que poden tenir uns 50.000 documents diferents. Entre ells, més de 600 partitures (d'òperes estrenades al teatre, d'altres interpretades, amb notes d'execució, i de peces de ball del segle XIX, com les dels balls de Carnestoltes, on s'estrenaven peces compostes per a l'ocasió), 700 fotografies d’època, 600 plaques fotogràfiques en vidre, 500 programes de mà i 80 dissenys escenogràfics. S’hi troben també uns 600 documents administratius, entre els quals hi ha contractes dels cantants, plànols del teatre i la documentació tècnica de les diferents obres que s’hi van fer durant els 134 anys en què la Societat de Propietaris en va vetllar directament per la gestió. Hi destaca el Llibre del conserge, que recull en 26 volums el dia al dia del teatre escrit pels diferents conserges que hi van habitar (el cap de consergeria visqué durant temps a l'edifici del teatre).

En 2011, el teatre signà un conveni amb la Universitat Autònoma de Barcelona per a l'inventari, catalogació, digitalització i estudi de l'arxiu per part del Servei de Biblioteques i el Grup de Recerca “Les músiques en les societats contemporànies” del Departament d’Art i de Musicologia de la UAB. El gener de 2015 se'n publicà el lloc web amb una part de documents digitalitzats.

El Liceu a la literatura, el cinema, etc.
Literatura: novel·les, teatre, etc.

El poema satíric anònim editat amb el títol Gran Teatre del Liceu: poema satíric en català (ca. 1850), escrit per un aficionat del Teatre de la Santa Creu; el manuscrit, dipositat a la Biblioteca de Catalunya, va ser editat per Roger Alier el 2008.
La novel·la Barcelona y sus misterios (1860) d'Antoni Altadill i Teixidó, situa diverses escenes en el teatre, durant alguns dels balls de màscares, i descriu el teatre anterior al primer incendi.
Los pobres de Barcelona (1865), novel·la de costums de Rafael del Castillo, amb algunes escenes al teatre, durant els balls i algunes funcions.
La comèdia satírica de Frederic Soler "Liceístas" i "cruzados" (1865), il·lustra les baralles entre els aficionats rivals del Liceu i del Teatre Principal, els principals teatres de la Barcelona del segle XIX.

La novel·la de Narcís Oller La febre d'or (1892), situa algunes escenes al teatre.
Artur Masriera explica algunes anècdotes al seu llibre Los buenos barceloneses: hombres, costumbres y anécdotas de la Barcelona ochocentista (1850-1870) (1925).
La llotja, obra de teatre de Josep Maria Millàs-Raurell, situa el primer acte en una llotja del Liceu, tot i que només se situa en un genèric "en un teatre d'òpera". Per les referències, només pot ésser el Liceu, durant una representació de L'holandès errant de Wagner (1928).
A la novel·la La noia i els vint braçalets de Rosa Maria Arquimbau, algunes escenes passen al teatre (1934).

El Café del Liceo: 1837-1939: el teatro y sus bailes de máscaras, obra de costums d'Aureli Capmany (1943).

Les novel·les d'Ignasi Agustí i Peypoch: Mariona Rebull (1944) i El viudo Rius (1945), narren l'episodi de la bomba de 1893.
Las siete muchachas del Liceo de Mercedes Rubio, novel·la de 1956, que narra la història de set noies que formen part del cor d'àngels a l'estrena de Parsifal de 1913, relatant-ne la trajectòria posterior.

Café del Liceo, comèdia dramàtica de Jaime de Armiñán estrenada al Teatre Club Windsor de Barcelona el 8 de novembre de 1957 (amb Adolfo Marsillach i Amparo Soler Leal), publicada el 1959, sobre un aspirant a cantant d'òpera. La música original inclou un cuplé compost per Cristóbal Halffter.

Mundo lírico: semblanzas biográficas de primerísimas figuras de la ópera de Ramon Pujol (Barcelona: Rondas, 1965), que recull 35 semblances literàries, basades en entrevistes fetes durant les seves estades a Barcelona per cantar al Liceu, de reconeguts cantants d'òpera, de Maria Caniglia a Victòria dels Àngels.

Funció al Liceu, "comèdia en nou quadres" de Ventura Porta i Rosés, de 1969.
La ciudad de los prodigios, novel·la d'Eduardo Mendoza (1986). No obstant això, la pel·lícula basada en el llibre es va rodar al Teatre Fortuny de Reus, no al Liceu.
El llibre de contes de Joan Agut El dia que es va cremar el Liceu (1995).
Una llotja al Liceu novel·la breu de Pere Garcia Clariana (2007).

El experimento Barcelona, novel·la de Jordi Bordas i Eduardo Martín de Pozuelo (2011) que planteja una trama de crim organitzat i corrupció darrera l'incendi del teatre en 1994, relacionat amb el de la Fenice de Venècia, cremat per la màfia italiana.
El laberinto de oro de Francisco J. de Lys, novel·la fantàstica que comença al teatre i al Cercle del Liceu, del que se'n fa una descripció detallada.

Homes d'honor, novel·la de Xavier Bosch (2012) que també planteja una conspiració mafiosa darrere l'incendi del teatre.
Les veus del Liceu, novel·la de Xulio Ricardo Trigo (2015), presenta dues històries paral·leles: la d'una netejadora del teatre amb una gran veu en l'actualitat i la d'una parella a mitjan segle XIX.

La ley de los justos (2015), novel·la històrica de Chufo Llorens, ambientada en la Barcelona del final del segle XIX, presenta diversos episodis al Liceu, entre els quals els de l'atemptat de 1893.

Cinema

¿Quién me quiere a mí? (1936), dirigida per José Luis Sáenz de Heredia i Luis Buñuel.
Mariona Rebull (1947), dirigida per José Luis Sáenz de Heredia, amb l'escena de la bomba del Liceu.
Gayarre (1958), de Domingo Viladomat, pel·lícula biogràfica sobre Julián Gayarre, interpretada per Alfredo Kraus.
El fabulós món del circ (1964), dirigida per Henry Hathaway, amb John Wayne i Claudia Cardinale; algunes escenes del circ estan rodades a l'interior del Liceu, ambientat com un gran circ.
Romanza final (1986), dirigida per José María Forqué, una nova biografia de Gayarre, amb Josep Carreras.
Café del Liceo (1989): de fet, pel·lícula per a televisió (com a episodi de la sèrie Primera función), dirigida per Roger Justafré, del drama de Jaime de Armiñán, amb Ricard BorràsCarles Canut i Vicky Peña, entre d'altres.
Un submarí a les estovalles (1990), dirigida per Ignasi Pere Ferré, amb una escena al Liceu, on el protagonista fa aturar un atac de tos de la reina d'Espanya al mig d'una representació.
La febre d'or (1993), dirigida per Gonzalo Herralde, amb Fernando Guillén, Rosa Maria Sardà i Àlex Casanovas, amb fragments d'una representaació del Faust de Gounod.
The Life of David Gale (2003), dirigida per Alan Parker, amb Kevin Spacey i Kate Winslet.
La bomba del Liceu (2009), dirigida per Carles Balagué, pel·lícula documental.
Al fossat (2012), pel·lícula documental dirigida per Ricardo Íscar, centrada en les vivències dels músics de l'orquestra del teatre.
Demonstration (2013), pel·lícula documental dirigida per Víctor Kossakovsky.

A més, Josep Maria Mestres Quadreny va dedicar en 1997 una composició musical a personalitats lligades als primers anys del teatre; la suite per a orquestra El carnaval del Liceu (publicada en 2006) conté cinc moviments titulats respectivament: "Schottisch (Nicolau Manent)", "Polca (Gabriel Balart)", "Americana (Jaume Biscarri)", "Rigodon (Josep A. Clavé)" i "Galop (Marià Obiols)". Es basa en els reculls d'obres de saló per a piano que, al llarg dels anys seixanta del segle XIX, es publicaven anualment sota el títol Carnaval del Liceo

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada